Tuesday, October 22, 2013

Voćni gulaš i kombiniranje namirnica (i vječne digresije)

Današnji doručak me potaknuo na razmišljanje o tome koliko je pravilno kombiniranje namirnica važno i koliko nam ustvari olakšava život. Barem meni...Najčešće se, hmmmm trudim (?) pravilno iskombinirati namirnice, što ustvari nije velika filozofija i već mi dolazi prirodno (osim kad se radi o rajčicama...njih bi jela stalno i sa svime!). Mono-obroci mi, naravno, olakšavaju stvar i uvijek imam barem jedan mono-obrok na dan. To mi je super jer mogu uživati u punom okusu voća kojeg izaberem za obrok. Sprema se sezona kakija (već je negdje i počela), čemu se jako veselim, jer već vidim da će biti ista priča kao i sa smokvama, doručak i ručak: kaki, sve dok traje sezona. Deri. Možda i neće biti baš svaki dan, čisto jer se ne bih trebala ograničiti samo na jedno voće, no to ćemo još vidjeti haha. A onda kada kaki ode, plakat ćemo. Onda dolazi zima i VOĆNI GULAŠ! Znam da je nepotrebno prenositi "terminologiju" iz svijeta kuhanja, no u nedostatku boljeg naziva, neka ostane gulaš. Kako nazvati nekakav smoothie sa nasjeckanim raznim voćem i/ili zelenišem unutra? Ili smoothie sa nasjeckanim raznim voćem i/ili zelenišem unutra ili voćni gulaš. Biram voćni gulaš, hvala.

Zašto je voćni gulaš kul? Pa, meni smoothie nije prezanimljiv jer iako ima vlakana u njemu (sokove hejtam i ovdje nećete naći niti jedan recept za sok), osjećam se kao neka bakica bez zubiju pijući ga. Moram upogoniti zube. pogotovo za doručak, jer onda tek osjećam kao da sam nešta zaista pojela. A i tako sporije jedem nego da samo gutnem taj smoothie. A i u voćnom gulašu dobijete najbolje od oboje: cijelog voća i smoothija.

Moj današnji gulaš se sastojao od temeljca od jagoda i banana (te nesretne banane!) i nasjeckanih krušaka, očišćenog šipka i grožđa. Trenutačno nisam u zg, i ne mogu doći do nekakvog zanimljivijeg voća, pa su tu uletile banane da malo dignu meni. Radila sam doručak za mamu i mene, a ona je izrazila želju za jabukama i namazom, pa eto, tako se i to pojavilo na slici.


A sad, što sve može glumiti temeljac? Prva i najjednostavnija stvar: zeleni smoothie. Ako koristite banane (bilo bi najidealnije da su eko...znam...ako si u Hrvatskoj želite kupiti takve morate biti milijunaš. No katkad se na pijacu nađe eko banana za 7kn, a i manje. Pa si vi računajte razliku do nekih 30ak, koliko su u trgovinama zdrave hrane...jej...) najbolje je ubaciti neko zelenje i ne komplicirati previše jer ćete ubaciti nasjeckanog/naribanog voća unutra. Ako radite zeleni smoothie sa nekim drugim voćem, super, no uvijek barem jedno voće treba biti "kremasto" da bi dalo puninu smoothiju. Kaki je idealan za to. Marelice također.

Ako vam je draže jesti zelenje u njegovom izvornom obliku, možete ga jesti uz gulaš, ili ga nasjeckati na tanke trakice i umješati u sve. Preporučam.

Onda temeljac bez zelenja? Može. Preko zime je super imati zamrznuto voće što se spremili tjekom ljeta i njega samo smiksate za nekim svježim. Npr, kruške+jagode+datulje (ili namočene grožđice), slatko grožđe i banane, kruške i kaki, bobičasto voće (maline, kupine, jagode) i datulje....ustvari što god imate (no, pazeći na pravilno kombiniranje, o čemu će biti riječi za koji redak). Malo je sad gadno kad dolazi zima i ima sve manje voća, smisliti neku kombinaciju koja ne uključuje banane :( I zato ću uvijek preporučiti onima koji ne moraju biti preko zime na 100% sirovome, da ne budu, nego da jednu sezonske i lokalno dostupne namirnice. Povrće kuhano na pari ili fine juhice mogu biti isto tako dobra hrana. Ne kao sirovo voće i povrće, no tko nam je kriv kada smo naselili područja koja ne podržavaju našu idealnu prehranu. Pa umjesto da budemo egoistična đubrad (ispričavam se, ali morala sam) i podvrgavamo prirodu sebi (i tako škodimo i njoj i sebi, kao jednom djeliću te prirode), možemo se i prilagoditi prirodi, odnosno području i ekosustavu u kojem živimo. Eh..eh..šta sam ono pričala prethodno?

Aha, da...prelazimo na dodatke koji idu u temeljac. Tu nastupaju jabuke, kojih brate mili ima koliko hoćeš. Ja ih obavezno ubacim, što naribane, što nasjeckane na manje/veće kockice, tanke ploškice, prutiće, trakice...radi zanimljivije teksture..pa sad ima krušaka..ubacite i njih...grožđe? Može! Bobice, šljive, suho voće, koje god voće još imate. Najbolje se ograničiti na 2 ili maksimalno 3 vrste voća, što zbog pravilnog kombiniranja, što zbog okusa. Ako jedete jabuku, želite osjetiti jabuku, a ne tisuću okusa koje više ne možete prepoznati.

Kad smo to riješili, možemo na pravilno kombiniranje hrane

1. Prije samog kombiniranja: jedite ZRELO voće. To je najvažnija stvar, i koliko sam shvatila, najveća greška koju ljudi rade, jedu nezrelo voće. Voće mora biti lagano mekano na dodir, mirisno, obično lijepe jarke boje. Kod banana (naaaaaaaajveća greška) to znači banana sa smeđim točkicama, što više, to bolje. Ne, nije trula, nego je zrela.
Da, zrela je.

Nije prezrela ili trula.

Nego je TAMAN!

Najbolja!

Ako jedete one žute bez točkica osjetit ćete škrob koji se još nije pretvorio u šećer. I poslije ćete osjetit nadutost, žgaravicu i slično. I nećete moći pojesti više od jedne banane. Naravno, tijelo ju odbija jer nije prilagođeno da probavlja velike količine škroba. Nezrelo voće nema toliko velike količine, ali svejedno ćete osjetiti posljedice. Dok od zrele banane nećete.
Isto vrijedi i za kaki. Tu se ljudi jako često bune. Postoji više vrsta kakija. Onaj veliki, duguljasti se može jesti kad nije super mekan, no mali, kakve najčešće susrećemo kod nas na kontinentu, mora biti super mekan, onakav za kojeg bi svi rekli da je trul. E nije, neg je najbolji. Tada je sladak, kremast, pudingast, apsolutno savršen. Prirodni puding. NJAM!

2. Voće uvijek jedite samo i to po mogućnosti ujutro. Nakon noćnog posta, tijelo je nasretnije kada dobije hranu koju će lako i brzo probaviti. A zrelo, organsko voće je najbolji izbor. Ako ste navečer jeli neku mesinu i ujutro pojeli voće i ne osjećate se najbolje, nije voće krivo. Ili ako nakon ručka koji uključuje kuhano povrće i žitarice pojedete voće za desert i osjećate se loše, opet, nije voće krivo. Nikad, ama baš nikad nemojte jesti voće za desert. Meni čak nekad ni ne odgovara pojesti ga nakon malo elaboriranije salate. Koja je sirova. Zašto? Voće se brzo probavlja, dok povrću treba puno više, a da ne govorimo o žitaricama, mlijeku i mliječnim proizvodima i mesu. Zamislite što se dogodi kad voće padne na takve namirnice...totalni kaos u probavnom sustavu. Vrijeme koje treba voću da napusti želudac možemo brojati u minutama, dok za povrće već treba sat do dva, a mesu više od 4 sata.

3. Lubenice i dinje je dobro jesti same jer im treba najmanje vremena za probavu

4. Slatko i kiselo voće se ne bi trebalo jesti zajedno (banane, datulje, suho voće sa narančama, limunom, grejpom...)

5. Rajčica ne ide sa škrobom

6. Masnoće ne bi trebalo kombinirati sa slatkim i suhim voćem i škrobom

7. Sjemenke i orašaste plodove ne mješati sa kokosom ili avokadom, ali su svi dobri u kombinaciji sa mekim zelenim lisnatim povrćem (razne zelene salate, raštika, celer)

8. Mahunarke su općenito teško probavljive (nešto lakše kada su proklijale)

9. Škrob se dobro slaže sa svim povrćem i ne-slatkim voćem

10. Zeleno lisnato povrće se dobro slaže sa svime

Ovako to izgleda kod voća i može dobro doći u pripremi voćnih gulaša:


 Nakon svega ovoga nije teško zaključiti da većina recepata, pogotovo deserata ne slijedi ova pravila, no u isto vrijeme zadnja stvar koju želite je biti preopterećeni kako pravilnim kombiniranjem hrane, tako i činjenicom da sve mora biti sirovo. Jer takve negativne emocije, zabrinutost i stres samo pridonose lošoj probavi i općenito lošem stanju organizma. Zato, samo opušteno, pa čak i kada "pogriješite" nije kraj svijeta. Svi učimo iz svojih ili tuđih grešaka, i najvažnije je da ih ispravimo. Dakako, i dostupnost namirnica je tu ključan faktor, tako da ne možemo očekivati idealnu prehranu u ne-idelanim uvjetima.

No comments:

Post a Comment