Tuesday, January 20, 2015

Zima na sirovom: bring it on!

Zima, grozna zima... Kako tzv.sirovi vegani prežive zimu bez (puno)muke? Kad je snijeg i hladno i nema ničeg finog i zrelog i svi ti veliki problemi… uh, uh težak je taj život sirovog vegana…
Što jesti preko zime ako ne živimo u toploj klimi? To je jedno od životnih pitanja na koje bi puno sirovina (tu mislim na sirovojed/lce) željelo znati odgovor, a uzimajući u obzir klimatske promjene i toplo-hladne, sunčano ljetno-snježne zime, možda uskoro nećemo morati razbijati glavice tražeći odgovor. Hodat ćemo u kratkim rukavima u siječnju i jesti neko voće koje će se već prilagoditi uvjetima. Ako se prilagodi. Ako ne… pitanje će poprimiti nešto drugačije razmjere. Uvijek imamo zrak…nadajmo se. 

No da ne počnem sad tu drobit' o klimatskim promjenama i sličnim problemima; što izist u ovom zimskom razdoblju?

Prva stvar: kao što uvijek kažem i ponavljam (da malo olabavim(o) podsvjesne indoktrinacije…mig mig), 100% sirova hrana je najmanje važna stvar koja bi vas trebala mučiti. Doduše, ako mislite da će vam kuhana hrana naškoditi, bolje jedite samo sirovo! Da budete sigurni! Sprdam se, ali potrebno je. Sprdam se i sama sa sobom. Nevjerojatno koliko ponašanja koje manifestiramo nije naše, već naučeno (šta, nekih 95% kaže narod). Ali barem se možemo tješiti da kad se ponašamo kao kreteni, to nismo mi, to je naša kultura i civilizacija. Tako kada brijemo da je kuhana brokula inkarnirano zlo, da nećemo dobiti dovoljno proteina, da moramo unijeti određeni broj kalorija, vitamina, minerala i ostaloga, da moramo bilo što… to nismo mi…možda je to naša Šauma…

Opustite se. Nije važno koje zelenje ima više nutrijenata, koja hrana ima više proteina ili koje voće ima više vitamina. Nije važno je li sve sirovo, nije važno jesmo li pojeli gurmansko jelo s milijun namirnica ili salatu od 10! Ako to radimo svaki dan, istina, organizam će se morati više truditi, no zamislite koje opterećenje mu radite kada se ponašate kao „health/food nazi“ i brojite sve što ste pojeli. Been there, done that, i da vam kažem, naporno je! Kada jedete nešto i mislite kako će vam ustvari to naškoditi jer nije potpuno jednostavno i čisto. Ljeti možemo isfuravati puritansku spiku, pogotovo ako ju isfuravamo bez opterećenja i vezanosti, ali zimi…. Ok, ako vam se jede mrkva sa kupusom svaki dan, super, svaka čast na asketizmu možete na himalaju. Ja ću nekad upotrijebiti koji začin, masline u salamuri IZ TEGLICE (OH GOD, što ona priča!? *sablažnjavanje), tostirane nori alge, tamari i ostala heretička pomagala. I to mi je super. Zašto da si otežavam život kada ne moram?

 Sushi...s TOSTIRANIM nori algama
ALI neću kupiti konvencionalno uzgajane banane(zašto? čitajte OVDJE), hranu iz supermarketa, bilo što od velikih kompanija za koje znam da nemaju nikakvu socijalnu i/ili ekološku etiku (kod odjeće se trudim kupiti second hand, no u Hrvatskoj je to srednja žalost; tako da working on that one…). Primarni razlog zašto jedem organski uzgojenu hranu je taj jer je uzgajana s pažnjom prema tlu, bilju, vodi, mikroorganizmima i svima nama, a u mojoj permakulturnoj šumi hrane je uzgajana s ljubavlju i osjećajem jedinstva i cjeline (govorim u prezentu jer se za mene to već događa huhuu super mi je, već uzgajam hranu i brinem se za biljke, samo na još nemanifestiranoj razini). Naravno da je ta hrana ukusnija (pa ju se može jesti u njenom cjelovitom i ne-zamaskiranom obliku) i zdravija i bolja za moje tijelo, no ovi posljednji razlozi su mi bitni na nekoj drugoj razini. Ne na onoj nekog health frika koji djeluje iz vlastite sebičnosti, već jer je moje zdravlje i moja dobrobit u isto vrijeme zdravlje i dobrobit ekosustava kojeg sam dio, ali i ekosustava cijelog planeta. I u svemu tome, ne zaboravite, naše misli i osjećaji su ti koji stvaraju (naš) svijet. Dok su one pune mržnje, zavisti, samodopadnosti, arogancije, egoizma i nerazumijevanja, i najsirovija hrana nam neće pomoći.

Druga stvar: hrana ne bi trebala biti jedini fokus u našem životu… kaže osoba koja je do prije nekog vremena imala samo hranu na pameti. Ali dobro, kaže vam jer iznosi novu životnu spoznaju (primijetite lagani sarkazam…hvala). Nekad to nije lako, znam. Hrana popunjava emocionalne rupe. Njom žbukamo ruševine zida emocionalne stabilnosti bombardirane strahovima, nesigurnostima, samoprijezirom i frustracijama. No oslobodit ćemo se i toga… kada smo spremni i kada počnemo istinski voljeti. Do tad… razmišljamo o hrani, ljutimo se ako nismo pojeli ono što smo htjeli, nezadovoljni smo jer ne živimo u tropima, jedva čekamo smokve (ohohohoho!), stalno pričamo o hrani, nazivamo se na fejsu raw(ubaci ime) jer nas to u tom trenutku života određuje…neka, sve je to dobro i treba to proći. A što da radimo sami sa sobom kad smo odgajani u tako čudnom društvu s toliko pravila, naredbi, restrikcija, neizraženih emocija, stresa svih vrsta i oblika… kad je okolina takva i kad nas ona oblikuje, htjeli mi to ili ne. I kako onda u svemu tome naći sebe? 

Treća stvar: iako je 80-10-10 (omjer od 80% ugljikohidrata, 10% proteina, 10% masti u prehrani) spika postala „novootkrivenje“ i novi trend među ovdašnjim sirovopapašima, podsjetit ću vas samo na jedno: bit 80-10-10-a je svježa (netom ubrana), organska, zrela (uzrelila na drvetu), cjelovita hrana. I još neke stvari… no, ona se odnosi i na klimu u kojoj je takav način prehrane održiv: trope. Tamo gdje imate mango, papaju, banane i svo to super tropsko voće koje je kalorično i zasitno te kojeg ne trebate nekoliko kila da biste se najeli. Kod nas to još ljeti funkcionira, ali zimi… tko mi ubere zrelu voćku zimi napravim mu kilu krekera za besplatno. I ne, ne računam kaki. Nema ga dovoljno da jedete samo njega cijelu zimu i nije održivo. Također, 80-10-10 ne znači omjer makronutrijenata unutar jednog dana, već se odnosi na godinu, pa ako ga i želite slijediti i ljeti ste na skoro nula masnoća, pogodite što?! Zimi možete pojesti više masnoća…jeeeej! Ako se opterećujete time. Ja sam u procesu oslobađanja…fala. Ako slijedite samo omjer, zimi se nećete usrećiti, ali ako slijedite upute o svježoj, organskoj i zreloj hrani…onda možda nešto i isfurate zimi.
Što je svježe zimi? 
Voće? Teško… ne preporučam velike količine nezrelog i kiselog voća. Što zbog probave, to zbog zubi. Korjenasto povrće? Ne baš…ali nije da imamo išta drugo.


Zelenje? Klice? Ding, ding, ding! Imamo pobjednika! Znate li tko je najbolji prijatelj zelenju i klicama? Nešto masno i slasno…hohoho! Velika salata s finim dressingom u koji možete dodati avokado, orašaste plodove ili sjemenke (koje ste prvo namočili nekoliko sati, ili još bolje, ostavili da proklijaju), malo začina (ako treba) i da vidiš kako ide… uz dodatak nekakvih sirovih krekera ili kruhova zima i nije toliki bauk.
Na zelenje se morate naviknuti. I da vam kažem, nije teško. Ja zaista uživam u njemu…upravo sam pojela nekoliko listova čimulica mladog zelja same, kao čips. I uživala u njihovoj slatkoći i hrskavosti (no dobro, nisu hrskave kao čips, što očekujete…). Dosta često mi se obrok sastoji od pušleka blitve, nekoliko šaka matovilca, špinata, rukole ili bilo kojeg zelenja koje imam. Zimi mi se jede zelenje. Što tamnije to bolje…da ne pričam o toskanskom kelju. Čim ga vidim iz usta mi izađe: me-e-e-e (za one koji nisu shvatili, ovo je referenca na meketanje koze). Uz tu hrpu zelenja volim pojesti neki sirovi kruh, špagete od korabice s nekim umakom, polpetice od mrkve ili slično. Dakako, ne govorim da biste vi to trebali prakticirati. Jedite ono što vam je ukusno. Zato si možete napraviti neki dressing za salatu i učiniti ju prihvatljivijom. 

„Lakše je reći nego učiniti, daj nam neke konkretne smjernice umjesto da ga tu melješ…“ čujem da netko kaže. 

Prije nego to napravim, dat ću vam još jedan savjet: organizirajte se i planirajte. Zabavno je i korisno. Smislite tjedni jelovnik na temelju namirnica koje su vam dostupne te pokušajte kupiti voće i povrće iz organskog uzgoja. Često nije ni certifikat toliko važan… važno je sjeme i kako je ta hrana uzgajana. Dokle god (eko)certificirani uzgoj hrane slijedi datu, klasičnu paradigmu eksploatacije, ništa se neće promijeniti. 

No da se zaustavim prije nego odem u digresije, pišem vam ekskluzivni primjer jela za zimsko sirovo preživljavanje koja s u isto vrijeme i fina. 

Neću vam pisati kako bi doručak-ručak-večera trebali izgledati, to si sami birajte. Ja jedem dva obroka dnevno pa vam taj treći može biti koji god vama odgovara; voće ili povrće. Dosta recepata imate u mojoj kuharici gdje pišem kako ih prilagoditi sezoni ili onome što imate kod kuće. 

Voćni obroci (primjeri s povremenim linkovima na recepte…):
 Torta od bundeve s jabukama i kakijem
  • Voćni gulaš: fairtrade banane + zelenje; nasjeckano voće koje imate (recept u kuharici)
  • Granola s mlijekom od sjemenki ili orašastih plodova (ili čak voća) (recept u kuharici)
  • Voćne lazanje (jabuka, suhe smokve ili datulje, kruške: recept u kuharici)
  • Puding od bundeve ili verzija s jabukama (recept u kuharici)
  • Tortica od bundeve
  • Smoothie kakav god volite (ja ih inače ne radim pa vam ne ću pisati recept)
  • Kašica od naribanih jabuka, cimeta i namočenog suhog voća (smokve, grožđice, datulje, marelice, šljive itd itd)
  • Kriške jabuka (ili slatki krekeri) namazane džemom od suhog voća
  • Palačinke s čokoladnom kremom ivoćem ili neke druge palačinke (recept također u kuharici)
  • Pita od jabuka sa smoothijem ili mlijekom od orašastog voća (recept za pitu od jabuka sa sirom u kuharici)
  • Kolač od mrkve (mrkva i suho voće, začini)
  • Nasjeckano voće s preljevom od smrznutog i suhog voća
  • Monoobrok od nekog voća (zima je pa nemate baš izbora… nemojte jesti puno citrusa ako nisu potpuno zreli! Ja sam ove godine pojela samo 5kg naranči jer nisu zrele kako bi trebale biti. Jela sam mandarine i kivi kada su bili zreli i slatki)

Naribani komorač i kruške s preljevom od Rainforest Alliance certificiranih banana i rogača

Povrtni obroci:


  • Velika salata s dressingom (da se ne raspojasate s orašastim i sjemenkama, neka unos bude jedna žlica na dan, do maksimalno jedne šake. Ako mislite da vam odgovara više, samo dajte, mi sami možete najbolje odrediti što vam odgovara u kojem trenutku)
  • Lazanje s pestom i sirom (recept u kuharici) ili improvizirane lazanje
  • Pizza (recept u kuharici i na blogu)
  • Falafel (recept u kuharici) ili polpetice od ostataka povrća ili pulpe od soka, sjemenki ili orašastih plodova sa začinima à možete kombinirati s jednostavnijom salatom
  • Špageti od korabice, cikle, batata ili bundeve s pestom ili nekim drugim umakom (bolognese,
  • Zelene rolice s paštetom od mrkve ili bundeve (recept u kuharici) à jednostavno namažete neki veliki zeleni list paštetom, stavite povrće unutra i zarolate
  •  Sushi popraćen salatom
  • Krekeri i kruhovi sa salatom (salata od batata) (recept za kruhove u kuharici)
  • Prutići povrća (korabica, mrkva, pastrnjak, cikla, bundeva, čičoka itd) s dipom ili paštetom
  • Marinirano i lagano dehidrirano povrće
  • Quiche sa raznim nadjevima
  • Sendvičić nekakvi 
  • „Kus-kus“ od cvjetače
Za desert probajte kolač od naranče s kakaom pitu od jabuka (može i za doručak), kolač sa sirom i malinama ili štrudlice sa smokvama.

S malo mašte, nije teško napraviti nešto fino. Kada radite salatu, dodajte si i nešto slatko ako vam fali: nasjeckanu jabuku, natopljene grožđice, nasjeckane naranče ili mandarine. Naribajte mrkvu, bundevu ili ciklu, nasjeckajte korabicu, čičoku, tanko narežite komorač, poriluk ili mladi luk. Ako volite repu, dodajte i nju (ja ne volim…pogotovo onu crnu…majko mila…), malo batata, može čak i sitno nasjeckane cvjetače ili brokule (ako ih volite sirove). Dodajte kiselu repu ili kiseli kupus, kimchi ili zimnicu koju ste spremili (pa čak i ciklu koju ste skuhali i spremili kao zimnicu… garantiram neće vam ništa biti ako ju pojedete!). Kod dressinga se možete igrati ili potražiti recepte na internetu, stvarno ih ima koliko hoćete.  


Ako vam ni to nije dosta recepata: ima brate kuharice!  

U njoj koristim svima lako dobavljive i jeftine namirnice. Bilo da ste početnik, bilo da ste već zakoračili u sirove vode, mislim da će vam dobro doći. 
Recepti su prilagođeni našem podneblju i koriste domaće, sezonske i lokalno uzgojene namirnice (ima koja banana, istina, ali napominjem da samo koristim fair-trade i eko banane, te i vas ohrabrujem da činite isto. Zbog karme…), bez ulja, rafiniranih sladila i super-hrane. Jer sva lokalno uzgojena, organska, svježa i zrela hrana je super-hrana!
Recepte koje ćete naći u kuharici možete jesti svaki dan i uvijek će vam činiti dobro. Sirove veganske kuharice su pune recepata od kojih biste se razboljeli da ih jedete svakodnevno i od kojih ne možete složiti tjedni jelovnik (pogotovo početnici) jer su prekomplicirani, preskupi ili jednostavno zdravstveno neodrživi na duge staze. Ovi recepti su upravo obrnuto od gore navedenog.
(ne)kuharica ima 24 recepta koji su podijeljeni na niskomasne i gurmanske koji su sve samo ne tipični sirovojelski gurmanski recepti.
U svakom receptu postoje napomene koje vam daju ideje kako zamijeniti neku namirnicu i prilagoditi recept svojim mogućnostima/budžetu/hladnjaku. A prije samih recepata imat ćete dosta i za čitati 

 

Sneek peek (što možete naći u kuharici):
Koji sirovojelac govori o tamnoj strani sirove hrane u sirovoj kuharici? Ja!
Što zapravo znači sirova hrana i je li ona održiva?
Što su ideali, a što stvarnost?
Recepti: slatke zelene rolice, sladoled, voćne lazanje, puding od bundeve, pizza, lazanje, granola, burrito, palačinke, pita s jabukama i sirom, ledeni vjetar i još puno toga!

Kako doći do kuharice?
Javite se na FB stranici u inbox ili pošaljite mail na figgypiggysirovahrana@gmail.com ili ju pak potražite na stranicama ibis grafike (http://www.ibis-grafika.hr/) i biodara (http://www.biodar.hr/), a uskoro i u drugim shopovima hohoho!

Za narudžbe preko FiggyPiggy cijena je 50kn, a drugdje je 52,50kn.
 


2 comments:

  1. Odličan post! Čitam te od početka i totalno sam zaglavila na tvom blogu :D nego, koji blender i dehidrator imaš doma? Muči me koje da kupim a nisam baš pri novcima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaj! Hvala ti, baš i je drago da si zaglavila hahahahah
      E ja ti imam Excalibur dehidrator i svjesno sam bankrotirala tu haha, a blender neki boschov (multipraktik je ustvari) no, da imam para uzela bih Vitamix...avak nemam ti pojma koji je u redu a jeftin...mene moj dobro služi, s drugima nemam iskustva na žalost. Gledaj barem da ti je dovoljno jak (moj je 1100W dragi moj Sekač...), negdje iznad 600W možda

      Delete